Search This Blog

Monday, August 18, 2008

Pendarjahan Jam

Ramai di kalangan anda yang pasti selalu mendengarkan kata-kata seperti “Timing adalah segalanya “.ianya memang benar apatah lagi apabila lagi berkaitan dengan penghasilan prestasi enjin.semuanya bergantung kepada perkiraan cam yang tepat tanpa mengambil kira sama ada enjin anda standard mahupun telah diiktiraf taraf.Penalaan perkiraan cam yang tidak sesuai atau tepat boleh ‘menghilangkan’kuasa kuda.

Bolehkah perkiraan cam berubah menjadi tidak sama sekata .walau pada kereta baru?jawapan nya adalah ya.ini berlaku kerana kompenen enjin dihasilkan dengan kemungkinan berlaku ketidak selarasan terutama sekali tatkala pemasangan .Walau ianya masih diterima dalam spesifikasi kejuruteraan namun setiap enjin mempunyai kemampuan penghasilan prestasi yang berbeza antara satu sama lain .oleh yang demikian ,anda mungkin memperoleh enjin yang lebih berkuasa atau sebaliknya .walaubagaimanapun sebab utama bagi pengkiraan cam yang tidak tepat adalah disebabkan oleh kerja-kerja baikpulih dan modifikasi yang dilakukan pada enjin sebagai contoh ,apabila bahagian kepala silinder melalui proses ‘overhaul’dimana kerja-kerja ‘skimming’ telah dilakukan ,pemasangan camshaft berprestasi tinggi atau menggunakan gasket dengan ketebalan berbeza.

Dengan adanya cam pulley boleh laras,kita kini boleh melakukan penalaan sempurna camshaft dengan lebih mudah dan berkesan.namun ianya masih memerlukan kemahiran .Oleh yang demekian ,ianya merupakan langkah bijak untu mendapatkan khidmat mereka yang mahir serta peralatan yang sesuai .melakukan sendiri tanpa bantuan operalatan betul adalah seperti ‘meneka dan kesilapan boleh mengakibatkan kerosakkan enjin.Perubahan pada kedudukan cam yang sedikit ‘pada pandangan mata kasar’sebenarnya mempunyai kesan besar hingga ke lima atau enam darjah .melakukan ‘retard atau advance ‘

No comments: